Do niedawna praca z domu była przywilejem nielicznych – głównie pisarzy czy artystów. Dziś praca zdalna jest niezwykle atrakcyjną opcją w wielu branżach: Internet domowy pozwala na realizowanie praktycznie wszystkich obowiązków z domowego biura. Jak zorganizować pracę zdalną, by była efektywna i dawała Ci satysfakcję?
Dobry, stabilny Internet domowy
Absolutną podstawą w pracy zdalnej jest stały dostęp do szybkiego Internetu. Bez niego nie będziesz mieć dostępu do potrzebnych w wykonywaniu Twojej pracy plików czy materiałów. Nie będziesz też w stanie sprawnie komunikować się z klientami czy współpracownikami. Zanim więc przejdziesz na system pracy zdalnej, upewnij się, czy Twój Internet domowy działa sprawnie, czy jest stabilny i odpowiednio szybki. To bardzo ważne – w przeciwnym razie wypełnianie zawodowych obowiązków może się okazać niezwykle trudne.
Dyscyplina
Największym wrogiem wszystkich osób pracujących z domowego biura jest… nadmierne rozprężenie. By pracować efektywnie i nie poddawać się prokrastynacji, musisz narzucić sobie pewną dyscyplinę – nawet, jeśli Twój przełożony tego od Ciebie nie wymaga. Załóż, że np. codziennie przed 9:00 będziesz już po śniadaniu i prysznicu, gotowy do pracy. Ustal godziny, w których będziesz pracować, i nie planuj w tym czasie żadnych rozrywek czy spotkań ze znajomymi. W ten sposób będziesz nie tylko bardziej wydajny, ale też unikniesz niebezpiecznego przenikania się czasu pracy z czasem wolnym.
Higiena i bezpieczeństwo pracy
Pracując z domu, łatwo jest zapomnieć o zbiorze zasad BHP, które – choć dla wielu brzmią banalnie i sztucznie – są w istocie bardzo ważne. Nie chcesz chyba – paradoksalnie – zniszczyć sobie zdrowia przez pracę zdalną? Pamiętaj więc przede wszystkim o tym, by pracować w wygodnej, nieobciążającej kręgosłupa, mięśni i stawów pozycji. Często rób przerwy, rozciągaj się i w miarę możliwości daj nieco odpocząć oczom. Przede wszystkim zaś – nie przekraczaj założonego czasu pracy! To ważne, jeśli chcesz czuć się spełniony w swoim home office.