Rodzaje bram garażowych – jakie są ich zalety i wady?

Żaden garaż nie obejdzie się bez bramy. Ważne jest, aby wybrać jak najlepszą. Czym charakteryzują się poszczególne typy bram?

Brama rozwierana

Zacznijmy od typu najbardziej tradycyjnego. Brama rozwierana składa się z jednego albo dwóch zamocowanych na zawiasach skrzydeł, które otwierają się na takiej samej zasadzie, co zwyczajne drzwi. To wybór dla tych, którzy lubią klasyczne i nieskomplikowane rozwiązania.

Takie bramy wychodzą już jednak z użycia. Trudno się dziwić – ten model nie należy do najwygodniejszych w obsłudze. Skrzydła szeroko się otwierają i trzeba zapewnić im dużo miejsca. Otwarcie nie zawsze jest też łatwe – na przykład duże opady śniegu mogą je utrudniać.

To dlatego obecnie inne typy bram wiodą prym. Łatwo można się o tym przekonać. Wystarczy sprawdzić aktualną ofertę – bramy garażowe porównasz w sieci (homebook.pl) – by zobaczyć, jakie modele są teraz na topie.

Brama uchylna

W bramach o tej konstrukcji skrzydło zachodzi nad samochód i jest chowane pod sufitem garażu. Takie rozwiązanie można wdrożyć nawet w garażach o niskim nadprożu, a montaż sam w sobie jest prosty i nie powinien nastręczać problemów nawet tym, którzy nie mają żyłki majsterkowicza.

Tyle jeśli chodzi o zalety, a co z wadami? Są dwie, o których należy wspomnieć. Po pierwsze, szczelność bram tego typu pozostawia nieco do życzenia. Po drugie natomiast, otwierając się, taka brama wysuwa się na metr lub nawet półtorej, więc podjazd musi być taki, by zapewnił jej odpowiednio dużo miejsca.

Jeszcze do niedawna był to najpopularniejszy model bram, teraz jednak z piedestału został strącony przez bramy segmentowe, o których mowa poniżej.

Brama segmentowa

Ten rodzaj bramy, cieszący się, jak wspomnieliśmy, sporą popularnością, ma skrzydło, składające się z segmentów (zwykle od 3 do 6), połączonych za pomocą zawiasów i poruszających się po prowadnicach dzięki specjalnym rolkom. Gdy brama się otwiera, jej płaszcz chowany jest pod sufitem albo za jedną ze ścian garażu – to zależy od tego, czy mamy do czynienia z bramą górną czy boczną.

Skąd popularność bram typu segmentowego? Przede wszystkim docenia się oszczędność miejsca, jaką one zapewniają – w przeciwieństwie do bram uchylnych, skrzydło w ogóle nie wysuwa się poza obrys garażu. A to jest szczególnie ważne w sytuacji, kiedy dysponujemy krótkim podjazdem bądź też wyjazd z naszego garażu umiejscowiony jest w bezpośredniej bliskości chodnika czy ulicy. Niewiele mniej ważne są uniwersalność bram segmentowych, które można dopasować do otworu o dowolnym kształcie, a także ich wyjątkowo wysoka szczelność, pozwalająca utrzymać w garażu ciepło.

Brama rolowana

Mechanizm, w oparciu o który działa brama tego rodzaju, jest podobny do tego, na którym opiera się działanie rolet okiennych. Płaszcz skrzydła porusza się w pionowej płaszczyźnie. Dzięki temu brama otwiera się w ten sposób, że jej płaszcz nawijany jest na wał napędowy.

Łatwa obsługa i duża szczelność to niewątpliwe zalety tego rodzaju bramy. Poza tym, podobnie jak w przypadku bram segmentowych, tak i tutaj nie sposób nie docenić oszczędności miejsca. Żeby zamontować odpowiednią kasetę, potrzebujemy tylko 30-centymetrowego nadproża, jeżeli tylko nie zamierzamy montować bramy na zewnątrz. Jeszcze jedną zaletą jest to, że takie bramy wykonuje się z aluminium, które zapewnia odporność na korozję.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here